Cari Blog Ini

Rabu, 01 Juni 2011

Sira Dalem Ireng

SIRA DALEM IRENG
T
okoh lain yang ada dalam Babad/Prasasti Dalem Kembar Wijiling Watu sebagai kembaran Ida Dalem Putih Jimbaran adalah Ida Dalem Ireng. Gambaran kelahiran bersama yang dinyatakan “seketika lahir seketika itu pula dewasa” menyiratkan pemaknaan bahwa kelahiran kembar ketika dewasa dimaksudkan untuk menjelaskan bahwa ketika mereka dewasalah mereka dipersaudarakan. Dimulai dari mereka berdualah persaudaraan itu terlahir. Setelah terlahirpun mereka berpisah. Ida Dalem Putih menuju arah neriti-pascima/Barat Daya dari tempat kelahiran mereka hingga menuju Jimbaran. Sedangkan Ida Dalem Ireng disebutkan menyusul mengikuti alur perjalanan Ida Dalem Putih ke Jimbaran.
Dalam penjelasan babad/purana Pura Pucak Kembar, Pacung-Baturiti, dan juga pada babad Dalem Batu Kuwub, perjalanan Ida Dalem Ireng mencari “kakangnya” Ida Dalem Putih diuraikan secara rinci tentang proses perjalanan dari tempat kelahiran mereka selanjutnya memberikan nama daerah pada setiap tempat yang dilalui/disinggahinya. Dalam perjalanan tersebut Ida Dalem Ireng menanyakan kepada masyarakat setempat nama wilayah yang dipastu oleh Ida Dalem Putih sesuai dengan kejadian yang terjadi dalam perjalanannya ketika itu. Seperti telah teruraikan pada penjelasan tentang Ida Dalem Putih Jimbaran, berikut penjelasan lain yang ada berkaitan dengan kisah perjalanan Ida Dalem Ireng.

CUPLIKAN PERJALANAN IDA DALEM IRENG
Salinan Purana Pucak Kembar, Pacung Baturiti
5.a.  ....., punggerpunang carita, sane mangkin bawosang indik Ida Dhalem Ireng, yukti sampun swe pisan Ida ngamel jagat karumasayang byahpara banget sane ngerangsuk ring sajeroning pekayun, tan mari eling Ida ring sametone, wetu pakayunan Ida “ Men apake gagunan gelahe ngisi gumi? Tusing lantas gelah nawang nyama, tapa guna yan rasayang gelah” kadi sapunika pakrimik pakayunan Ida, punika ngawinang jag matedah Ida, praya mangkin ngetut pamargan Ida I Raka Dhalm Sweta ngawanan/ngaohang pamargan Ida.
5.b.      Tan cinaritayang pamargan Ida, kancit rawuh Ida Dhalm Ireng ring padusunan, kapanggih irika wenten wong dusun, sarwi Ida mepariteken: “Jero, napike wastan Dusune puniki?, raris kacawis antuk wong Dusune: Jero, puniki mewasta Dusun/Desa Batu Hyang, riantuk sane riyin wiwitanipun keni kepastu antuk Ida Dhalm Sweta, sapunika hatur ipun ikawula, “Men sane mangkin ring dija Ida Dhalm Sweta?”, “Jero sane mangkin Ida malinggih ring Batu Haji”, digelisIda Dhalm Ireng nyujur genahe ring Batu Aji, kabuwatan Ida pisarat sumangdene prasida matemu ring I Raka Dhalm Sweta, tan bawosang ring pemargi kancit sane mangkin Ida sampun rawuh irika.
6.a.      Kenginan Ida malih maparitaken; “Jero, ring dija Ida Dhalem Sweta?” raris mehatur ipun ikawula; “Sane mangkin Ida Dhalm Sweta melinggih ring Batu Sasih”, mewali malih Ida Dhalm Ireng ngungsi Dusun/Desa Batu sasih, sakemawon nenten taler kepanggih sametone Ida Dhalm Sweta, punika ngawinang lascarya pemargin Ida ngungsi Desa Sakyamuni/Sakenan, kancit irika Ida matemu ring Ki Dhukuh, “ Ih paman Dhukuh, napike paman polih ngingat Ida Dhalm Sweta?”, “Inggih Ida Dhalm Sweta sane mangkin melinggih ring Jimbaran, kadi sapunika hatur penyawis ipun I Dhukuh”. Sane mangkin bawosang kesah Ida Dhalm Ireng sakeng Sakenan, tansah pekayunan Ida raris nyujur genah Desa Jimbaran, kandugi irika raris Ida matemu...
6.b.      ring panyeroan Ida Dhalm Sweta, rikala punika panyerowane tragya ayat ngaturang soda rayunan mantuk ring Ida Dhalm Sweta, sakemawon Ida Dhalm Ireng kadrupon ngerayunin sodane sane ayat kehatur ring Dhalm Sweta, panyerowane sane mewasta Ni Pring Gading, raris mehatur; “Jero, tityang tan uning ring Jerone, punika rayunane sodan Ida Bhatara Dhalm Sweta, tan dados kecacab antuk jatma seyosan” sesampune kapireng kadi sapunika katur ipun i panyerowan Ni Pring Gading, lamakane wangde raris Ida Dhalm Ireng ngerayunin sodane punika, kancit Ida Dhalm Ireng raris meparitaken.
7.a.      “Ih, dija Ida Dhalm Sweta ane jani?” raris mehatur ipun i panyerowan; “Ida Dhalm Sweta sane mangkin wenten malinggih ring genah pegagan(genah nandur Gaga), ngawinang pramangkin gagwson Ida Dhalm Ireng tedah nyujur genah Pegagane, sakemawon nenten taler kepanggih Ida Dhalm Sweta irika, riantuk Ida Dhalm Sweta sampun riyiman mewali ngungsi Desa Jimbaran, punika ngawinang pemargan Idane maimpas, bawosang ri sampune Ida Dhalm Sweta rawuh ring Keraton, digelis ipun i panyerowan mehatur kadi ring sor; “Singgih Palungguh Ratu Bhatara, sane wawu wenten manusa marupa sekadi tonya, pajegan ipun ageng gangsyuh, ipun purun ngungkabang bogem sodan Palungguh Bhatara, wiakti tan sida antuk tityang...
7.b.      naenang jejeh manah tityang, sarwi jatmane punika nakenang Palungguh Ratu Bhatara, tan pa samandana menggah pamiduka Ida Dhalem Sweta, gegatenan Ida Dhalm mewali memargi praya ngungsi genah Pegagane, gelising carita, kandugi sane mangkin sampun Ida rawuh ring genah Pegagane, irika raris matumu ring Ida Dhalm Ireng, riantuk pekayune Ida kelancubin antuk pamiduka, ngeraris sarosa metalang pati mayuda macepuk ring Ida Dhalm Ireng, pateh-pateh senjatane keris, yukti rames pisan yudane, saling tusuk, saling tagel, nenten wenten kaciwa pacepuk yudan Idane, nyantos pade makelumpasan carman Ida (kulit) sida lamakanipun payudan sang kalih...
8.a.      ngareredang raris pateh-pateh kalesuan, rikanjekan sapunika wawu raris saling takenin;, “Ih nyen ene Cai, Ih Cai ene enyen”, sapunika pedalit petaken Ida sang maka kalih, “Gelah mapesengan Dhalm Sweta, Gelah mapesengan Dhalm Ireng” ritatkala sapunika dumugi eling raris Ida Sang Kalih duk pemargine sane nguni, ring pateket ipun I Lembu Nandini, indik pamijilan Ida sareng kalih mawit kembar, kaoka antuk Ida sanghyang Pasupati sane riyin Ida Dhalem Sweta kapaicanin Keris/sanjata sane mewasta KALA KATENGGENG, Ida Dhalm Ireng kapaicanin keris/sanjata sane mewasta MIRING AGUNG, kala irika raris Ida wawu eling matunggilan masemeton, kancit risampune pada nyihynayang raga, tan papegatan ledang asih tresna mararemban ngalila cita Ida sareng kalih pada saling sumbungang.
8.b.      “Singgih Palungguh Beli Dhalm Sweta, dadosne katah sampun Beli ngardi wastan Desane, sane pinih ungkur, Palungguh Beli wenten jumenek ring Desa Jimbaran, taler Palungguh Beli sampun kinucap irika Ida Dhalm Putih Jimbaran, sane lugrahayang tityang nunas mepamit mantuk ring anggan palungguh Beli, tityang taler wenten manah jaga mekarya genah sumangdane macihnya ngangge wasta WATU, yan manawita benjang pungkur palungguh Beli wenten memanggihin wastan Desa medaging aran WATU, irika cihnayannyane tityang nahenin meneng irika, kadi sapunika hatur Ida Dhalm Ireng, sane mangkin tityang jaga mepamit ngungsi genahe sane nuju ngalerang, Nah mani puan apang ada anggona ciri olih manusa padane, tongos Beli Adine ma
9.a.      ane inuni adanin Beli BUKIT KALI. Caritayang sane mangkin pamarga Ida Dhalm Ireng ngalerang, kancit Ida mangkin rawuh ring tanah pategalan sane katah medaging punyan kelapa, kala irika jag muncrat mumbul toyan segarane, punika ngawinang Ida Dhalm Ireng, mengggah banget pamiduka, sarwi genahe punika raris kepastu antuk Ida kewastanin SESEH (punyan Nyuh), sesampun puput kadi punika raris keaksi warnan tanahe mewarna PUTIH tadah bedangin, wiyakti ring margi, kancit rawuh sane mangkin Ida ring genah tanahe sane mawarna putih punika, makesyab Ida riantuk cokor Ida macelos ring tanahe putih, kala irika Ida maling ngaruntuhang bawos pemastu, mewastu genahi pu...
9.b.      pika kewastanin WATU NYORONG utawi ngaran BATU BOLONG, sah sakeng irika malih Ida ngelanturang pemargai ngungsi nganginang, riwawu Ida memargi ring watune mewastu cokor Idane keleb utawi nyauh, irika taler Ida ngaruntuhang bawos pemastu kewastanin genahe punika BATU BELIG. Ngelalu pemargan Idane nyju nganginang, sesampun Ida rawuh ring basan tengah margine, jag runtuh Ida, malih genahe punika katiwakin bawos pemastu, kewastanin BATU ULUNG/BATU TULUNG. Doning dahat lami Ida ring margi, mewastu nyat taneng Idane/bedak, tan lali Ida digelis ngincepang pekayun ngraja dana sumangdene wenten toya, genahe punika raris kewastanin BATU BEDAK. Sane mangkin kedalon dalon kengin pamargin Idane, kancit sampun rawuh.........
dan seterusnya..............



D
engan memahami kesujatian Ida Dalem Putih Jimbaran berdasarkan uraian panjang lebar sebelumnya, penting pula dikenali sameton “kembaran” beliau yakni Ida Dalem Ireng. Dalam konsep pasametonan sebagaimana tertuang dalam prasasti Dalem Kembar Wijiling Watu baik penguger maupun babad-babad penyanding, sejauh ini penjelasan tentang Ida Dalem Ireng beserta keturunannya sebagaimana tertuang dalam prasasti/babad tersebut kenyataannya juga masih belum dapat dipahami secara pasti afiliasi orientasi kawitannya. Pertimbangan akan perlunya mengetahui arah afiliasinya adalah sebagai pembuktian keterkaitan Ida Dalem Ireng dengan Ida Dalem Putih Jimbaran.
Tetapi jika diambil benang merah dari pemahaman Sira Ida Dalem Putih Jimbaran dengan berbagai macam data yang ditinggalkannya sejauh penggalian penelusuran hingga saat ini dari beberapa kenyataan data yang ditemukan, dapat dipertimbangkan sebagaimana kondisi berikut;
1.       Kenyataan warisan hubungan sebagaimana pasametonan sesungguhnya yang diamanatkan pada prasasti Dalem Kembar Wijiling Watu maupun yang lainnya, tidak dapat dijumpai dan dilaksanakan hingga kini. Sehingga kondisi ini menyulitkan kaitan kekeluargaan yang dibhisama untuk tetap dilakukan. Adanya informasi tentang keberadaan keturunan/pratisentana Ida Dalem Ireng di beberapa wilayah seperti di Kedonganan, di Peguyangan dan mungkin di beberapa tempat lain, hingga saat ini keterkaitan sebagaimana sameton tidak pernah ada.
2.       Berdasarkan prasasti, keberadaan Ida Dalem Ireng yang begitu singkat tanpa meninggalkan seorang putera di Jimbaran selanjutnya menuju arah Utara/Badung. Perjalanan ini dipertegas lagi oleh babad lain yang menerangkan beberapa nama wilayah yang beliau lalui seperti Kerobokan (Batu ngerobok), Batu Belig (ketika menginjak batu yang licin), Batu Bedak (ketika beliau kehausan), Batu Bintang (Lumintang), Tonja dan seterusnya. Ceritanya pun menjadi bagian sakral pada Pura-pura yang tingkatannya bukan Pura sembarang sebagai misal di Pura Sada di Kapal, Pura Pucak Kembar Pacung Baturiti, serta Pura Dalem Batu Kuwub, menjelaskan secara rinci kisah Ida Dalem Kembar. Perbedaan mencolok dengan prasasti yang ada di Grya Satrya dan Br. Umadiwang, Belayu adalah pada bagian penjelasan perjalanan Ida Dalem Ireng meninggalkan Jimbaran. Secara logika ini dapat di perkirakan sebagaimana rentetan perjalanan hidup yang tidak akan pernah tercatatkan sebelum kejadian itu dilalui. Dengan demikian dapat diartikan bahwa babad-babad tersebut hadir setelah keberadaan Prasasti Dalem Kembar Wijiling Watu di Jimbaran, milik pratisentana Ida Dalem Putih Jimbaran.
3.       Dalam prasasti Dalem Kembar Wijiling Watu yang ada di Belayu terdapat penjelasan tentang Ida Dalem Kembar pergi meninggalkan kerajaan Klungkung setelah kelahiran mereka pada masa pemadegan Ida Dalem Di Made pada saat kejadian permasalahan dengan I Gusti Agung Maruti, tepatnya pada candra sangkala; Surya Gana Sad Pada lan Parwata, dina Wraspati Kliwon sasih Kapat tenggek sapisan rah pisan nampih karo, pangunyan ngedaksina rajya.Adanya data ini mengaitkan kita kepada sejarah kenyataan yang tertulis pada sejarah Dalem Sri Krsna Kepakisan tentang kejadian pengalihan kekuasaan oleh I Gusti Agung Maruti dari Ida Dalem Di Made (1677M). Dalam cerita lain pada babad Dalem Batu Kuwub, disebutkan bahwa Ida Dalem Ireng juga dikisahkan sebagai sosok “Beda hulu”. Ungkapan Beda hulu mengingatkan kisah seorang Raja Bali yang bertentangan dengan Raja Majapahit yang dianggap sebagai hulu. Penentangan dengan Raja Majapahit tersebut menjadikan Raja Bali waktu itu disebut dengan Raja Bedahulu.
Berangkat dari ulasan di atas dapatlah dipertimbangkan sebagai langkah awal yang memiliki alasan berdasarkan data-data otentik dari tulisan sejarah dan kenyataan keberadaan peninggalan Ida Dalem Ireng sebagai berikut;
1.       Terdapat kesamaan waktu tentang awal kejadian sebagaimana tertuang dalam babad/prasasti/purana tentang tokoh Ida Dalem Kembar Wijiling Watu dari tukad Unda atau daerah Klungkung ataupun disebutkan sebagai wilayah Gelgel dengan yang termuat dalam sejarah keturunan Ida Dalem Krsna Kepakisan.
2.       Terdapat kesamaan cerita yang mengisahkan setelah kelahiran yang sama, Ida Dalem Ireng menyusul Ida Dalem Putih Jimbaran menuju Jimbaran pada babad/prasasti/purana tentang Ida Dalem Kembar dengan kisah sejarah keturunan Ida Dalem Krsna Kepakisan bahwa Ida Brahmana Wayan Petung Gading keturunan Ida Dalem Putih Jimbaran, setelah sekian waktu di Jimbaran menerima kedatangan I Gusti Agung Putu Agung beserta rombongan pengungsiannya.
3.       Terdapat kesamaan cerita tentang Ida Dalem Ireng yang hanya beberapa saat tinggal di Jimbaran kemudian pergi menuju arah Utara/Badung setelah mencicipi sajian makanan Ida Dalem Putih Jimbaran dengan cerita dari beberapa sumber yang menyatakan bahwa I Gusti Agung Putu Agung pergi meninggalkan Jimbaran ke arah Utara bersama putri dari Ida Brahmana Wayan Petung Gading bernama I Dewa Ayu Mas Jimbaran (yang dicicipinya..?)ke wilayah Utara/Badung kekuasaan Pangeran Tegeh Kori.
Oleh karena kejadian yang berhubungan dengan Ida Dalem Ireng di Jimbaran sangat singkat dan miskinnya data peninggalan lain yang ada, maka berdasarkan kesamaan diatas dapat disimpulkan dalam suatu kerangka cerita pemahaman Sira Dalem Kembar dalam ulasan sebagai berikut; 

3 komentar:

  1. Silakan simak majalah bali age edisi 21-28 desember 2011 mengenai sejarah dalem kembar,yaitu dalem ireng dan dalem petak yg terlahir dari belahan batu yaitu dalem ireng dan dari buih air yaitu dalem petak. Ditanya oleh lembu nandini,...tempatnya dinamakan 'TARO'. Silakan simak selengkapnya....

    BalasHapus
  2. om suasti astu salam kenal saking titiyang gede wijaya saking pengempon ring PURA DALEM BALI BATU KUUB LAN PURA DALEM SIDHAKARYA BALI BANTAS PERAUPAN DENPASAR....

    BalasHapus
  3. semeton tityang ring pengempon PURA DALEM BALANGAN napike wenten no. tlpn yang bisa tiyang hubungi? suksma

    BalasHapus